Στις θέσεις, σχετικά με την ΚΝΕ τονίζεται ότι:... Εμφανίζει μεγαλύτερη ικανότητα και ωριμότητα στην ανάπτυξη της δράσης της για τα οξυμένα προβλήματα της εργαζόμενης, μαθητικής και σπουδαστικής νεολαίας. Βελτίωσε σημαντικά τον προσανατολισμό δράσης της στους χώρους εργασίας της νεολαίας, στη νεολαία που βιώνει τα προβλήματα της εργασιακής περιπλάνησης και των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, τα προβλήματα των νέων ζευγαριών... διεύρυνε το περιεχόμενο δράσης στη νεολαία με το σύνολο των σύγχρονων αναγκών.
Ενα παράδειγμα που επιβεβαιώνει αυτό το απόσπασμα από τις Θέσεις αποτελεί η προσπάθεια να ανοίξουμε τη δουλειά μας σε νέους Ελληνες πολίτες, με διαφορετική καταγωγή, γλώσσα και θρησκεία. Στους νέους, της μουσουλμανικής μειονότητας στο Ν. Ροδόπης.
1. Οι συγκεκριμένοι νέοι βιώνουν πιο έντονα τα αποτελέσματα της ταξικής πολιτικής.
Απασχόληση: Απασχολούνται στην αγροτική οικονομία, στην οικοδομή, σε μικρές επιχειρήσεις (συνεργεία, επιπλάδικα κλπ) με το όνειρο να ανοίξουν δική τους δουλειά, στη βιομηχανία σαν ανειδίκευτοι εργάτες, σε σούπερ μάρκετ. Ηταν αποκλεισμένοι σε μεγάλο βαθμό, από χώρους δουλειάς, όπως ο δημόσιος τομέας, ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, η κοινή ωφέλεια, η ΤΑ. Σαν αιτία του αποκλεισμού προβαλλόταν η άγνοια της ελληνικής γλώσσας. Πρόβλημα που έχει βάση, που όμως καθοριστική ευθύνη έχουν οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις της χώρας. Ευθύνη που έμμεσα αναγνωρίστηκε, με τη νομοθετική καθιέρωση της ποσόστωσης στην εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ νέων από τη μειονότητα (1998) και στους διορισμούς μέσω ΑΣΕΠ (2008).
Εκπαίδευση: Οι περισσότεροι νέοι της μειονότητας φοιτούν σε ένα ιδιόμορφο - ιδιωτικό «εθνικό» σχολείο, το λεγόμενο μειονοτικό σχολείο, που δημιουργήθηκε στη βάση της Συνθήκης της Λωζάνης αλλά και άλλων μορφωτικών συμφωνιών ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία. Αυτό το σχολείο έχει μεγαλύτερα λειτουργικά προβλήματα, είναι περισσότερο υποβαθμισμένο. Δε βοηθάει στην ενότητα της εργατικής τάξης και δε μαθαίνει σωστά στα παιδιά, ούτε την ελληνική ούτε την τουρκική γλώσσα. Βέβαια, η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με εκείνη των γονιών τους. Πριν την εφαρμογή της ποσόστωσης στην εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, όσοι νέοι τελείωναν το μειονοτικό Λύκειο και ήθελαν να σπουδάσουν, κατευθύνονταν στην Τουρκία. Μέχρι δε το 1995-96, που ίσχυε ο θεσμός της εισαγωγής στο μειονοτικό Γυμνάσιο με κλήρωση, πολλά παιδιά τελείωναν Γυμνάσιο - Λύκειο στην Τουρκία. Σήμερα όλα αυτά τα παιδιά, μαζί κι εκείνα που τελειώνουν με δυσκολία (κυρίως λόγω γλώσσας) τα ελληνικά πανεπιστήμια, είναι νέοι επιστήμονες, από τους οποίους άλλοι εργάζονται σαν ελεύθεροι επαγγελματίες, κι άλλοι είναι άνεργοι ή ετεροαπασχολούνται.
Ψυχαγωγία - Αθλητισμός: Τηλεόραση, που κυρίως μεταδίδει τα προγράμματα της τουρκικής τηλεόρασης, - καφενείο - καφετερία, θέατρο - κινηματογράφος αποκλείονται λόγω γλώσσας και γιατί δεν παίζονται τούρκικες ταινίες. Τα τελευταία 5 χρόνια δραστηριοποιείται ερασιτεχνική θεατρική ομάδα, με ερασιτέχνη σκηνοθέτη, που ανεβάζει θεατρικά έργα στην Τουρκική. Οι παραστάσεις δίνονται στην Κομοτηνή, στην Ξάνθη και σε μερικά κεφαλοχώρια. Συνολικά τις παραστάσεις παρακολουθούν 4.000-5.000 θεατές.
Το ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο συγκεντρώνει τους περισσότερους νέους της μειονότητας, της πόλης και της υπαίθρου.
Η Τουρκική Νεολαία Κομοτηνής, που δικαστικά έχασε αυτό τον τίτλο πριν είκοσι χρόνια περίπου, όχι όμως και στη συνείδηση των νέων της μειονότητας (δεν έδωσαν δικαστική συνέχεια όπως συνέβη με την αντίστοιχη Ενωση της Ξάνθης) λειτουργεί σε δικό της χώρο - εντευκτήριο.
2. Οι προσπάθειες που κάνουμε να προσεγγίσουμε το κομμάτι αυτό της νεολαίας, έφερε περιστασιακά, στην ΚΝΕ, ορισμένους μαθητές, φοιτητές και ελάχιστους εργαζόμενους νέους. Ελειπε ο σταθερός προσανατολισμός, αν και έγιναν βήματα, με βάση τις ιδιαιτερότητες. Οι δυνάμεις που υπηρετούν τα ιμπεριαλιστικά σχέδια μέσα κι έξω από τη χώρα, στην προσπάθεια χειραγώγησης της νεολαίας, αναδεικνύουν τις εθνικοθρησκευτικές διαφορές σαν κυρίαρχες για να σκεπάσουν τις ταξικές, έτσι ώστε να ατονήσουν τα κοινά ταξικά συμφέροντα του λαού και της νεολαίας, να ανακόψουν την πάλη και τη διεκδίκηση.
Πέρα όμως από τις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες αναδεικνύονται και πολλές δυνατότητες, που έχουν να κάνουν με την όξυνση των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι νέοι, την ανασφάλεια, την αβεβαιότητα για το μέλλον. Δυνατότητες από το γεγονός ότι σε σχέση με το παρελθόν έχει αυξηθεί η συμμετοχή της νεολαίας της μειονότητας, στην κοινωνική ζωή της πόλης
Κόμμα και ΚΝΕ στο νομό χρειάζεται να εμπλουτίσουμε πολύπλευρο - πολύμορφο σχέδιο παρέμβασης, εντάσσοντας όλες τις μορφές που βοηθούν στην ανάπτυξη ουσιαστικών δεσμών με τους νεολαίους, να σηκώσουμε ζητήματα γύρω από τα δικαιώματα της νεολαίας, γενικά αλλά και ειδικά στον ελεύθερο χρόνο, στον πολιτισμό, στον αθλητισμό.
Να αναδείξουμε την ταξικότητα των προβλημάτων και να οργανώσουμε την πάλη της νεολαίας, δουλεύοντας με την στρατηγική του Κόμματος, αξιοποιώντας και τις επεξεργασίες του Κόμματος για τις μειονότητες, να ανεβάσουμε την ικανότητα οικοδόμησης σε αυτούς τους χώρους.
Να δώσουμε βάρος στους χώρους όπου ζει και μορφώνεται η νεολαία, στα στέκια και στα σχολεία (ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ), στους χώρους δουλειάς και στην ύπαιθρο. Να μπολιάζουμε όλο και περισσότερες συνειδήσεις στη λογική χειραφέτησης της νεολαίας από την επιρροή του ιμπεριαλισμού και της άρχουσας τάξης. Στη λογική τσακίσματος της κυριαρχίας του κεφαλαίου.
Να κυριαρχήσει ότι οι μειονότητες μπορούν και πρέπει να αποτελούν γέφυρες φιλίας, κι όχι εργαλείο υπέρ των ιμπεριαλιστικών σχεδίων.
Ανθούσης Δημήτρης
ΝΕ Ροδόπης
Ριζοσπάστης - 24 Ιανουαρίου 2009